dinsdag 3 mei 2011

terug in sydney!!!

Na the whitsundays zijn we onze reis vervolgd naar frazerisland. 2 dagen weer erg veel in de auto gezeten. Tussen the whitsundays en fraserisland was weinig te doen. Dit was ons al verteld. We hadden ons er dus al wel op voorbereid.
We wouden eigenlijk gaan kijken in de rumfabriek in bunderburg. Goede vrijdag is hier een public holiday. alles was dus hardstikke dicht. We hebben die dag niet zo veel gedaan en zijn maar doorgereden.

Fraser island is 1 van de grootste zandeilanden van de wereld. Ik stelde me dus helemaal voor dat je echt een eiland zag met alleen maar zand. Wat we te zien kregen was een hele hoop regenwoud.
Op het eiland kun je alleen maar rijden met een 4x4. Aangezien we die niet hadden hebben we maar een tour geboekt. We moesten met een veerboot naar het eiland toe. Op het eiland werden we ingedeeld in bussen.


In de bus werd er van alles verteld over het regenwoud, de beesten die op het eiland leefde en het eiland zelf. Onderweg liepen er 2 dingo's langs de weg. Grappige beesten. het lijken net honden.
Schijnbaar zijn ze alleen niet zo grappig als dat ze er uit zien. Ze zijn op het eiland bang dat de dingo's te veel aan mensen gewent raken en daardoor mensen gaan aanvallen. Je mocht ze dus absoluut niet voeren. Op het voeren van dingo's staat een erg hoge boeten. Ik geloof zelf een boete van boven de 1000 dollar.

Tijdens de tour hebben we een kleine wandeling gemaakt door het regenwoud. De reisleider gaf informatie over het regenwoud. Er liep een klein beekje door het regenwoud. We zaten met zijn alle eerst te kijken van ,'wat is dat beekje vies'. Tot dat we beter keken. Het water was echt super helder. Dat was wel een erg appart gezicht. Het leek wel kraanwater wat daar door de bossen heen stroomde. Na dat we de wandeling hadden gemaakt gingen we weer terug in de bus. Op naar het volgende punt. We reden over het strand. Naar the pinacles ( rotsformatie) daar hebben we 10 minuten de tijd gehad om foto's te maken. Daarna zijn we onze reis vervolgd naar het scheepswrak Maheno. Het wrak lag er al heel lang.
Daarna zijn we naar eli creek gegaan. Ook dit beekje had super helder water. Hier zijn M Q en ik door heen gewandeld. Erg mooi.

Na de wandeling door het beekje vervolgede we onze reis naar de lunch. Een erg lekkere lunch. Voor de verandering kregen we pasta ( dat heb ik de afgelopen maanden nog niet gegeten whaha). Na de lunch gingen we naar lake mckanzy. Dit meer had een mooi wit strand en ook weer super helder water. Hier hadden we 2 uur de tijd om te zwemmen. We hebben hier even in het water gelegen. Niet zo heel lang want het was al erg afgekoeld.
Ik vond het erg appart hoe helder het water op frazer island is. Zo'n helder natuurwater heb ik nog nooit gezien. Het was een erg leuke dag.


Na frazer island hebben we een lekker dagje gerelaxt op het strand. Ik ben alleen niet zo heel goed in stil zitten ben ik achter gekomen. Ik heb daarom maar even een wandelingetje gemaakt langs het strand. M. is ondertussen gaan vissen... en ja hij had weer niks gevangen. Wel had hij een grote schildpad gezien. Jammer genoeg heb ik hem niet meer gezien. Na op het strand te hebben gelegen zijn we gaan douchen en zijn we door gereden naar beneden. Daar zijn we op een gratis rest erea gaan staan. We wouden de volgende dag naar de zoo maar het bleek dat ook op 2e paasdag alles dicht was. Het was die zelfde dag ook anzac day. Ook een public holiday.
We zijn toen maar Brisbane in gegaan. Ook in brisbane was alles dicht. We hebben toen maar naar de herdenkingsparade van anzac day gekeken. Ik heb er altijd wel respect voor dat die mensen bedankt en herdacht worden.



De volgende dag was het dan zover. We gingen een dagje naar de zoo. Australian zoo is de dierentuin van steve irwin. Het was een erg leuke dag. er zaten veel verschillende beesten. Voor L waren de kangaroes nou ook heel erg dichtbij. Ook L heeft kangaroes gevoerd. Verder waren er erg veel krokodillen te zien. Het blijven ontzettend mooie beesten.
We zijn ook naar een show wezen kijken. In de shows kwamen krokodillen, aasgieren, slangen, papegaien. de kinderen en vrouw van steve irwin deden ook mee in de show. Bindi ( de dochter) mocht krokodillen gaan voeren. Robert ( het zoontje was er nog iets te klein voor. Er werd in de show ook uitgelegd wat je moest doen als je een krokodil of slang tegen komt in het wild. Dit vond ik eigenlijk wel heel erg goed. De meeste mensen zouden niet weten wat ze moesten doen als er een slang of krokodil in de buurt komt



Ik heb in de dierentuin ook een olifant gevoert. Dat was wel grappig. De slurf van zo'n beest voelt erg raar aan.



Verder waren er nog een hoop australische beesten te zien in de dierentuin. Het was een erg leuke maar zeer vermoeiende dag. Aan het eind van de dag wou ik heel graag mijn bedje in. We moesten alleen nog op zoek naar een camping. Die hadden we uiteindelijk niet gevonden. We zijn gaan douchen bij een tankstation. Daarna op weg naar een gratis resterea.

De dag er op werd nog een dagje brisbane. Dit keer om souveniers te shoppen. L ging een paar dagen daarna naar huis en ze had nog souveniertjes nodig. Ik heb voor al mijn foto's maar een harde schijf gekocht. Mocht er nu iets gebeuren met het fototoestel dan heb ik altijd de foto's nog op de harde schijf staan. Het zou zonden zijn als ik al die foto's kwijt zou raken. Die dag hebben we ook nog even cultureel gedaan. We zijn naar het quenslandmuseum geweest. Hier was van alles te zien. Van 700 opgezette dieren tot de geschiedenis van de aboriginals. Dat was best interessant. Best hard eigenlijk hoe de westerse mensen het land hebben af gepakt van de Aboriginals. In het museum hebben we het toch wel een 2 uurtjes vol gehouden.



Toen ging het museum dicht en zijn we op weg gegaan naar de camping. Dit keer hadden we de tent al neer gezet bij een camping. Zo hoefde we niet na een hele lange dag nog een camping te gaan zoeken.
Nu gaat de tent al een aardig aantal maanden mee. Dat was wel te zien want het had die dag behoorlijk geregend. Overal in de tent lagen plasjes water. Toen maar zo goed en zo kwaad als het kon alles een beetje droog proberen te maken. Nouja, ze hadden toch nog redelijk geslapen. Het luchtbed was alleen slap. Deze hadden we al een paar keer proberen te plakken.




De volgende dag toch maar een nieuw luchtbed gekocht. Het luchtbed plakken werd een dagelijkse bezigheid. Het schoot echt niet meer op. Die dag zijn we nog wat gaan rijden en hebben nog een waterval bezocht. De mooiste watervallen hebben we toch al wel gezien, denk ik.

De volgende dag stond surfersparadise op het programma. Een echt backpackers dorpje. Als je daar door de straten loopt, heb je het gevoel als of je door Chersonisos of een of ander ander stapvakantieoord loopt. We hebben daar een beetje rond gekeken en naar de surfers staan kijken. en zijn toen doorgereden. Na een beetje rond gekeken te hebben zijn we boodschappen gaan doen voor het avond eten. Het was L. laatste avond. We hebben lekker wat vlees en salades gehaald. Ook niet te ontbreken bij een goede barbeque, een lekker biertje. het was een erg geslaagde barbeque.





De volgende dag zijn M en Q, L naar het vliegveld wezen brengen. Ze vloog om 6 uur sochtends richting Sydney en zou dan vanuit Sydney naar huis vliegen. Een lange dag dus voor L. Het zou voor mij wel een erg lange dag worden als ik om 4 uur op moest staan. Ik heb L dus maar gedag gezecht en ben toen mijn bedje weer in gekropen om nog een paar uur te slapen. Die dag zijn we door gereden naar barron bay. We wouden daar eigenlijk een wandeltrack doen, maar het regende super hard. We zijn dus maar weer door gereden.

De dag er op zijn we naar een rockpool/ rotsstrand gereden. Dit was een erg mooi strand. Ik vind rotstranden vaak nog mooier dan zand stranden. Er waren echt mega hoge golven. Het was niet echt een juiste plek om te surfen en toch waren er mensen aan het surfen, idioten. Nouja het waren ideale golven, alleen zo dicht bij de rotsen. Daarna hebben we the waterfall way af gereden. Een paar leuke watervalletjes zaten er tussen. Alleen wat ik hier boven al zei, de mooitse watervallen hebben we wel gezien.

De andere dagen hebben we erg veel nog in de auto gezeten richting sydney. we zijn door hunter valley gekomen. een plek waar M. en Q. nog een weekje zullen verblijven. hunter valley is een ontzettend mooie omgeving. bergen, bossen, paardjes, erg veel groen.
Nu is het al weer zo ver. we zijn weer in sydney. Het eind station van mijn reis. Gisteren nog in de stad rond gelopen voor wat souveniertjes voor thuis. En ja hoor, je komt in australie en ik heb ze gekocht hoor. Ik heb gewoon uggs. Ik die altijd riep dat ik nooit van mijn leven uggs zou kopen. Nu heb ik in de winter in ieder geval geen last meer van koude voeten. We zijn naar de pizzahut gegaan in de stad voor mijn afscheidsetentje. Deze hebben we op een bankje in de stad lekker op zitten eten.




Nu zit ik sochtends vroeg een verhaaltje te typen om nog even mijn laatste verhalen op internet te zetten. over een paar uurtjes vlieg ik al weer richting nederland.
Nog even de laatste souveniertjes en spulletjes in mijn koffer zien te krijgen.




nederland tot over een paar uurtjes!!!!!....hmmm dat klinkt wel erg optimistisch... nog 22 uur vliegen te gaan.

1 opmerking:

  1. Hey meid,

    Wat leuk om te lezen wat jullie hebben gedaan de laatste dagen. Tis wel beetje hetzelfde als wat wij langs de oostkust hebben gezien!
    Ik ben alweer bijna een week thuis.
    Moet eerlijk zeggen dat ik het reizen toch wel een beetje mis hoor, en ik nog maar moeilijk kan wennen aan het dagelijkse leventje.
    Zal voor je broer straks helemaal wel wennen zijn na 9maanden.

    Een goede reis terug!!

    x Karen

    BeantwoordenVerwijderen