zondag 1 juni 2014

cf Photo Challange in juni

we hebben april en mei over geslagen, maar gaan in juni weer gewoon vrolijk verder met bloggen.
Dit keer elke dag van de maand een blog.
Ik heb het op facebook al voorbij zien komen en vond het zo'n leuk idee, dat ik het zelf ook wel eens wou gaan doen. Elke dag een foto plaatsen met een verhaal er bij. Gelukkig hoef ik de onderwerpen niet zelf te verzinnen en hebben ze daar een handige standaard eerste foto voor gemaakt. Omdat de challange 31 dagen duurt en er in deze maand maar 30 dagen zitten hebben jullie vandaag geluk en doe ik er gewoon meteen 2.

dag 1 



dag 2





IK werd geboren op 15 januari 1988.
Eigenlijk vrij wel meteen na mijn geboorte bleek dat ik een darmverstopping had. Hieraan ben ik een week na mijn geboorte geopereerd. Na wat testen, waaronder een zweettest, bleek dat ik CF/ Cystic Fibrosis / taaislijmziekte had.
Een jaar later bleek ik ook cataract (staar) te hebben. Dit heeft verder niks te maken met Cf, ik kreeg het er gewoon gratis bij. Ik zie hierdoor maar 60%.
Als kind heb ik eigenlijk weinig last gehad van mijn CF. Ik heb in die tijd weinig opnames gehad.
In 1993 ben ik een keer opgenomen voor een DIOS. (darmverstopping). Gelukkig konden ze het toen goed oplossen door clisma's en laxeermiddelen.
En in 2001 zijn mijn neus poliepen verwijderd.
Sinds 2002 heb ik er ook nog gratis CF gerelateerde diabetes/CFRD bij gekregen en moet ik sinds dien insuline spuiten.
Rond 2003 kwam ik wat meer in het ziekenhuis te liggen. 1 keer per jaar een infuus kuur antibiotica en ik kon er weer even tegen.
In 2007 heb ik nog een keer een DIOS gehad. Hiervoor ben ik toen geopereerd. Ik heb toen een maand in het ziekenhuis gelegen om te zorgen dat het weer allemaal op gang kwam. Vanaf toen kwam ik ook wat vaker in het ziekenhuis te liggen. 2 tot 3 keer per jaar een infuus kuur antibiotica.
In 2008 kreeg ik een Port a cath/ PAC. Nu was het aanprikken van een infuus wat makkelijker. Een regulier infuus is bij mij namelijk niet te doen. Die blijft max 2 dagen zitten. Helaas raakte deze in 2010 geïnfecteerd. Er zat een schimmel op mijn PAC en later in mijn bloed. Toen hebben ze mijn PAC moeten verwijderen. Doordat het een hele poos duurde voor dat die infectie opgelost was heb ik behoorlijk wat conditie in moeten leveren. Daardoor werden de infuuskuren/ ziekenhuisopnames daarna ook een stuk meer. ik was nog geen maand thuis of ik kon al weer terug.
Sinds een jaartje ben ik druk bezig met sporten en hardlopen en is door dat mijn conditie beter is, mijn gezondheid ook een stuk vooruit gegaan. Een jaar geleden kreeg ik weer een nieuwe PAC en ben er tot nu toe toch weer heel blij mee. Dat maakt een infuuskuur thuis een stuk makkelijker.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen