zondag 8 juni 2014

9 Trommelstokvingers

Trommelstokvingers en horlogeglasnagels zijn veel voorkomend bij CF patiënten. Hoe komt dat en hoe komen ze aan de naam hoor ik je denken. 
Hoe het komt:
Trommelstokvingers komen voor als verschijnsel bij afwijkingen aan longen, hart of grote bloedvaten en lever. Er komt daardoor te weinig zuurstof in die delen van het lichaam die het verst van het hart liggen, zoals de vingers. Waarschijnlijk heeft dit zuurstofgebrek te maken met het ontstaan van de trommelstokvinger .
De naam :
Die is eigenlijk niet zo moeilijk.  Trommelstokken hebben de zelfde vorm.  Daar is het laatste stukje ook dikker.
En horloge glazen zijn vaak ook een beetje bol. Op de foto, kun je goed zien hoe het er uit ziet.
En als ik zo een beetje google , valt het bij mij nog best wel mee.
Mooi vind ik het niet.  ik zie wel eens van die mooie gelakte nagels. Bij mij is dat niet zo mooi door die ronde nagels, maar ach er zijn ergere dingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten